Aart Bergwerff Organist Breda

Aart Bergwerff speelt Canto ostinato

Komende vrijdag hebben het grote hoogtepunt van deze serie, de Canto Ostinato van Simeon ten Holt! We zijn hier al jaren mee bezig en kijken er al jaren naar uit..

De ster-organist Aart Bergwerff, organist van de Grote Kerk in Breda en Hoofdvakdocent Orgel aan het Rotterdams Conservatorium, komt dit werk uitvoeren in de Bonaventurakerk in Woerden.

Aart won meerdere prijzen op grote internationale concoursen en studeerde in oa in Frankrijk bij Marie-Claire Alain en in Duitsland bij Harold Vogel. 

Hij voert wereldwijd regelmatig deze compositie uit in diverse samenstellingen. 

 

De Canto Ostinato geldt als het beroemdste Nederlandse werk uit de 20e eeuw. 

Het is een werk dat oorspronkelijk is uitgevoerd voor 4 piano's en meer dan honderd keer per jaar wordt uitgevoerd door de hele wereld.

Programma

Canto ostinato - aanhoudend gezang, letterlijk vertaald; een compositie over tijd, ruimte en eeuwigdurende beweging.
Simeon ten Holt componeerde het werk in de jaren 1976-1979 voor toetsinstrumenten, bij voorkeur uit te voeren op vier piano's.
De stijl van de compositie is enerzijds traditioneel, in het gebruik van akkoorden en de wetten van de harmonieleer;
anderzijds is het werk vernieuwend, omdat het begrip tijd een eigen leven gaat leiden, een enorme dynamiek krijgt en uiteindelijk vorm en inhoud bepaalt.
In plaats van een compositie die van a tot z vastligt schreef Ten Holt een ‘vrije’ vorm die overeenkomsten vertoont
met die van minimalist Terry Riley. Het werk ‘in C’ van Riley bestaat, net als Canto Ostinato, uit een aantal maten die de spelers naar eigen inzicht kunnen herhalen. Anders dan de meeste minimalisten, die vaak de nadruk leggen op het ritmische aspect, zoekt Ten Holt het veel meer in de richting van de melodie en de klank.
De componist zegt zelf over het werk het volgende: tijd wordt de ruimte waarin het muzikale object gaat zweven.
Deze stijl leent zich, naar mijn mening, bij uitstek voor uitvoering op een orgel, omdat het een ruimtelijk instrument in een kerk is, en daarmee van zichzelf al een spirituele sfeer oproept. Deze sfeer wordt nog versterkt door het fijnzinnig proces van aanspraak en afspraak van de verschillende orgelpijpen, het orgel is immers een blaasinstrument.

De concerten lijken haast een ritueel, waarbij het resultaat elke keer anders is. Dit komt niet alleen doordat de
componist bewust de uitvoeringsmogelijkheden heeft vrijgelaten, maar ook omdat hij de invulling van het te spelen
materiaal aan de uitvoerder overlaat. Eigenlijk gaat dit nog een stap verder; net als bij improvisatie worden de
muzikale keuzes pas gemaakt op het moment van uitvoering. Het is dan ook meer een proces, en velen spreken ook over ‘ werk in uitvoering’.
Het stuk leidt als het ware zichzelf en het is de taak van de musici het stuk in juiste muzikale banen te voeren, waarbij ze ook afgaan op elementen van buitenaf; de akoestiek, het publiek, de sfeer; alles is van invloed op het uiteindelijke resultaat.

Schrijf een reactie: (Klik hier)

123website.nl
Tekens over: 160
OK Verzenden.
Bekijk alle reacties

Nieuwe reacties

08.10 | 13:19

sadgasdg

...
03.10 | 13:37
Welkom heeft ontvangen 30
03.10 | 13:34
De Orgelconcerten heeft ontvangen 3
18.04 | 12:29
Adres en Landkaart. heeft ontvangen 1
Je vindt deze pagina leuk